Nasze osiągnięcia
Aktualności
BIP
PARTNERZY

MIASTO ZĄBKI

 Znalezione obrazy dla zapytania radio dzieciom

  Znalezione obrazy dla zapytania chronimy dzieci logo

Kącik Logopedyczny

Drodzy Rodzice i kochane Dzieci!

Zapraszamy Was i Rodziców do wspólnej zabawy logopedycznej.

  1. Na początek wybierz po 5 ćwiczeń języka, 5 ćwiczeń warg i 2 ćwiczenia oddechowe (z zakładki „Rozgrzewka przed ćwiczeniami”). Możesz także zagrać w „Ruletkę”.
  2. Następnie kliknij w zakładkę zgodnie z tym, ile masz lat (3-4 lata albo 5-6 lat). Zrób jedno, dwa lub więcej zadań z każdej kategorii. 
  3. W razie jakichkolwiek pytań jesteśmy do dyspozycji pod adresami e-mail:

Anna Boruc: aboruc@eskrzat.pl

Joanna Chojnowska: chojnowska@eskrzat.pl

Małgorzata Przegalińska: mprzegalinska@eskrzat.pl

kliknij aby wybrać:

Rozgrzewka przed ćwiczeniami

Ćwiczenia usprawniające język

Ćwiczenia usprawniające wargi

Ćwiczenia oddechowe 

Ćwiczenia dla 5 i 6 latków

Ćwiczenia słuchowe

Ćwiczenia językowe

Ćwiczenia dla 3 i 4 latków

Ćwiczenia słuchowe

Ćwiczenia językowe

Ćwiczenia wspomagające rozwój mowy

powrót

Rozgrzewka przed ćwiczeniami    

Gra ruletka: https://wordwall.net/pl/resource/910284/logopedia/%c4%87wiczenia-buzi-i-j%c4%99zyka1

powrót

Ćwiczenia usprawniające język:

  • „Czy wyrosła nam broda?” – wysuń język w kierunku brody, szeroko otwierając usta.
  • „Czy wyrosły nam wąsy?” – wysuń język w kierunku nosa, szeroko otwierając usta.
  • dotykamy czubkiem języka każdego zęba na górze;
  • dotykamy czubkiem języka każdego zęba na dole;
  • Wysuń język w lewy kącik ust, szeroko otwierając usta.
  • Wysuń język w prawy kącik ust, szeroko otwierając usta.
  • „Wahadło” – wysuwaj język raz w prawy, raz w lewy kącik ust (naprzemiennie).
  • Oblizuj górną wargę, szeroko otwierając usta – jak po piciu mleka.
  • Oblizuj dolną wargę, szeroko otwierając usta – jak po jedzeniu ciasteczka.
  • „Rysuj z myszkami” – Duża mysz narysowała małym myszkom kropkę kredką. Teraz Twój język zamienił się w kredkę i rysuje dużą, mocną kropkę na podniebieniu tuż za zębami.
  • „Myszka alpinistka” – Myszka alpinistka wybrała się na wycieczkę w góry. Wspina się na sam szczyt krok po kroku. Dotknij czubkiem języka do krawędzi dolnych zębów, potem górnych, a na koniec do podniebienia tuż za zębami.
  • „Dywanik” – Przy uchylonych ustach rozłóż płasko język na podniebieniu – jak dywanik. Postaraj się przytrzymać język w tej pozycji 15, 30 sekund, a może dłużej.
  • „Biedronka” – Biedronka ma pełno kropek na czerwonych skrzydełkach. Pobawimy się teraz w malarza. Namaluj czubkiem języka kropki na podniebieniu.
  • „Konna przejażdżka” – Naśladuj stukot końskich kopyt odbijając język od podniebienia (kląskanie).
  • „Hop do góry!” – Jeśli lubisz skakać, to podskocz i jednocześnie niech Twój język podskoczy do góry za zęby. Każdy skok to jednocześnie ruch języka do góry. Usta lekko rozchylone. Ciekawe, ile raz dasz radę tak podskoczyć.
  • „Muchomor” – Muchomor ma dużo kropek na swoim kapeluszu. Narysuj koniuszkiem języka kropki na swoim podniebieniu.
  • „Zjeżdżalnia” – Zjedź językiem po podniebieniu od zębów w głąb buzi, tak, jak dzieci zjeżdżają na zjeżdżalni
  • „Zabawa z piłką” – Weź piłkę i podrzucaj do góry. W czasie gdy piłka leci do góry unoś czubek języka do góry i dotykaj do podniebienia tuż za zębami.
  • „Śrubokręt” – Wyobraź sobie, że Twój język to śrubokręt, i że wkręcasz nim śrubkę
  • w podniebienie małymi, kolistymi ruchami.
  • „Malowanie” – Wyobraź sobie, że Twój język, tak, jak dużo pędzel, maluje podniebienie.
  • „Parking” – By zostać specjalistą w parkowaniu języka, możesz pobawić się tak:
  • z lewej ręki zrób daszek, prawym wskazującym palcem dotykaj do środka daszka
  • i jednocześnie koniuszkiem języka dotykaj podniebienia tuż za zębami.
  • „Rekin” – Rekin ma dużo zębów! Spróbuj koniuszkiem języka dotknąć do każdego zęba tak,  jakbyś chciał policzyć zęby językiem.
  • „Słoń” – Małe zwierzątko wspięło się na drzewo i nie potrafi zejść. Na szczęście przyszedł słoń, który wszędzie dosięga swoją trąbą. Wyobraź sobie, że Twój język to trąba słonia. Ciekawe, czy Ty też potrafisz dosięgnąć czubkiem języka do ostatniego zęba na górze i na dole, po lewej i po prawej. Spróbuj.
  • „Glonojad” - Glonojad to taka rybka, która przysysa się do ścianek akwarium i zjada glony. Spróbuj mocno przyssać koniuszek języka do podniebienia tuż za zębami
  • i opuszczać żuchwę. Ile razu dasz radę tak zrobić?
  • „Deseczka” - Stukaj palcem w deseczkę od dołu (np. w stolik) i jednocześnie stukaj językiem w podniebienie
  • „Młotek” - Młotek głośno stuka: stuk-puk! Stukaj językiem w podniebienie, tak jak on.
  • „Miotła” - Spróbuj językiem, tak jak miotłą, „zamieść” podniebienie.
  • „Kot” - Kot, który właśnie wypił mleko z miseczki, oblizuje pyszczek. Obliż wargi dookoła,  w prawo, w lewo. Dotknij czubkiem języka do górnej wargi, do dolnej,
  • do kącików ust. 

powrót

Ćwiczenie usprawniające wargi:

  • „Wiatr” - Nabierz dużo powietrza do buzi i wypuść je powoli ustami (wargi w „dzióbek”).
  • „Płuczemy ząbki” – nabierz powietrze do jednego policzka i przenieś je do drugiego (nie otwieramy buzi). Powtórz wielokrotnie.
  • wargi ściągamy w ryjek, wysuwając je do przodu;
  • otwieramy i zamykamy wargi ściągnięte w ryjek - „rybka je pokarm”;
  • wymawiamy głoski przeciągając uuuuuuuuuuuu eeeeeeeeee;
  • opuszczamy kąciki ust w dół - martwimy się;
  • nadymamy policzki – nabieramy powietrza w policzki i powoli wypuszczamy;
  • nabieramy powietrza w jeden policzek i przepychamy je do drugiego i z powrotem - „płuczemy zęby”;
  • naśladujemy warkot motoru, helikoptera poprzez wibrację warg;
  • Trzymaj ołówek lub rurkę do napojów między nosem a górną wargą (musisz zrobić „dzióbek”/„ryjek”)
  • Cmokaj ustami – wysyłamy buziaczki: do kolegi z prawej i lewej strony, do kolegi naprzeciwko, do nauczyciela itd.
  • Uśmiechnij się szeroko nie pokazując zębów (wargi złączone)
  • Uśmiechnij się szeroko pokazując zęby.
  • Wysuń wargi do przodu, jak przy wymawianiu głoski „u”.
  • Nakładaj górną wargę na dolną.
  • Nakładaj dolną wargę na górną.
  • Wypychaj językiem lewy policzek.
  • Wypychaj językiem prawy policzek.
  • „Rybka” – wciągaj policzki do środka buzi (mocny całus z rozwartymi zębami, ale złączonymi w „dzióbek” wargami).
  • Uśmiechnij się szeroko, ale nie pokazuj zębów. Teraz wysuń wargi do przodu, jak przy wymawianiu głoski „u”. Wykonuj ruchy naprzemienne.
  • Uśmiechnij się szeroko pokazując zęby. Teraz wysuń wargi do przodu, jak przy wymawianiu głoski „u”. Wykonuj ruchy naprzemienne.
  • Nakładaj górną wargę na dolną i odwrotnie – dolną na górną.
  • „Balonik” – nabierz dużo powietrza w policzki, zaciśnij wargi. Wytrzymaj chwilę.
  • W czasie ćwiczenia oddychaj swobodnie przez nos.
  • Nabierz dużo powietrza do buzi i wypuść je ustami, a teraz wciągnij policzki do środka.
  • Nagryź dolną wargę górnymi zębami.
  • Nagryź górną wargę dolnymi zębami.
  • Wysuń wargi jak najdalej, tak, jak rybka.
  • Spróbuj przesunąć wargi na bok i zrobić całuska. W drugą stronę podobnie.
  • Parskaj wargami - naśladuj rżenie konia.
  • Zawarcz jak ruszający motocykl.
  • Wydaj okrzyk Indianina - wymawiaj długo okrągłe „o” i uderzaj lekko dłonią o wargi.
  • „Paweł i Klara”

Pewnego słonecznego dnia Paweł (uśmiech bez pokazywania zębów) wyszedł na podwórko. Z daleka zobaczył zbliżającą się do niego, uśmiechniętą Klarę (uśmiech ukazujący zęby), więc posłał jej całuski (wysyłanie buziaczków).

„Mam 4 złote, idziemy na lody?” – spytał Paweł (uśmiech bez pokazywania zębów) i oblizał wargi (oblizujemy górną i dolną wargę), jakby zjadł już wielką porcję pysznych lodów czekoladowych. „Uuuuuuu!” – zawołała zachwycona Klaudia (mocno wysuwamy wargi do przodu). Dzieci pobiegły do sklepiku nieopodal. Ale co to! Sklep zamknięty! Paweł się zmartwił (wciągamy policzki do środka buzi). „Chyba nici z lodów…” – mruknęła Klara (nakładamy dolną wargę na górną). 
Jednak po chwili drzwi się otworzyły i ze sklepu wyszła Pani Kasia. „Dzień dobry!” – krzyknęła uśmiechnięta Klara (uśmiech ukazujący zęby), „dzień dobry” – powiedział Paweł (uśmiech bez pokazywania zębów). Dzieci weszły do sklepu, gdzie pani Marta 
od razu zauważyła – „O, Klarze chyba będą rosły nowe zęby!”. Klara przesunęła językiem po górnych zębach (pokazujemy jak). „Ja nie mam już 3, a Paweł jednego” – stwierdziła dumnie Klara (uśmiech ukazujący zęby). Teraz Paweł przesunął językiem po dolnych zębach (pokazujemy jak) i szybko zmienił temat rozmowy – „Poproszę dwa lody czekoladowe”. 
Dzieci zjadły lody ze smakiem (udajemy lizanie lodów) i oblizały wargi (pokazujemy jak).

Ćwiczenia oddechowe

Zanim rozpoczniemy ćwiczenia ukierunkowane na prawidłowe oddychanie z punktu widzenia czynności mówienia, należy zwrócić uwagę na sposób oddychania podczas snu, zabawy, oglądania bajki, czyli w takich sytuacjach kiedy dziecko nie mówi. W takich chwilach usta powinny być zwarte a powietrze powinno swobodnie przepływać przez jamę nosową. Niezbędnym warunkiem jest więc częste czyszczenie nosa.

Ćwiczenia te mają na celu:

  • Wyrobienie oddechu przeponowego.
  • Poszerzenie pojemności płuc.
  • Rozróżnienie fazy wdechu i wydechu.
  • Wyrobienie umiejętności pełnego, szybkiego wdechu i wydłużenia fazy wydechowej.
  • Wyćwiczenie mówienia tylko na wydechu.
  1. Na placu zabaw lub w sali - dmuchanie baniek mydlanych.
  2.  Dmuchanie na zmianę na nos i brodę.
  3. Mocne dmuchanie na grzbiet dłoni, przy nałożonej wardze górnej na wargę dolną.
  4. Zdmuchiwanie kawałka papieru, piórka z gładkiej lub chropowatej powierzchni.
  5. Dmuchanie na piórko lub kulkę z papieru na blacie stołu, konkurs kogo piórko dalej doleci (dzieci lubią rywalizować to je motywuje).
  6. Przez słomkę dmuchamy na kulkę z papieru lub styropianową, staramy się wbić ją do bramki, kto pierwszy.
  7. Chłodzenie gorącej zupy na talerzu (ręce ułożone na kształt głębokiego talerza) – dmuchanie ciągłym strumieniem.
  8. Dmuchanie na waciki, piórka zawieszone na nitce – wacik powinien odchylać się w jednakowym stopniu.
  9. Kołysanka dla osiołka – dzięki temu ćwiczeniu dziecko uczy się oddychać przeponą i wydłużać fazę wydechu. Ważne jest, aby "aaa...." zaśpiewać na jednym wydechu.
  10. Połóż się na dywanie, na brzuchu połóż swoją ulubioną maskotkę. Może masz osiołka? Wciągnij dużo powietrza nosem, tak aby maskotka uniosła się na twoim brzuchu. Potem zaśpiewaj mu kołysankę: "aaa..., aaa..., aaa...".
  11. Łączenie ćwiczeń oddechowych z ćwiczeniami gimnastycznymi. Wdech wykonujemy z jednoczesnym szybkim wzniesieniem rąk (na boki lub do góry), wydech połączony jest z powolnym krzyżowaniem rąk z przodu lub opuszczaniem w dół.
  12. Powtarzamy ćwiczenie poprzednie, ale podczas wydechu wymawiamy powoli głoskę aaa..... Przy kolejnym ćwiczeniu wymawiamy następne samogłoski:o, u, e, y, i.
  13. Dmuchaj na wiatrak – wiatrak kręci się powoli, równomiernie.
  14. Odtajanie zmarzniętej szyby – długie chuchanie na ręce bo zmarzły.
  15. Wypuszczanie powietrza z balonika - nabieramy powietrze nosem przy zamkniętej buzi i wypuszczamy przy jednoczesnej artykulacji głoski sssss…
  16. Szybki pociąg – pociąg stoi na stacji gotowy do odjazdu, lokomotywa sapie – dzieci naśladują sapanie lokomotywy pach, pach lub pf, pf. Pociąg rusza – dzieci naśladują cz-cz-cz (na jednym wydechu).

Linki do ciekawych stron internetowych z ćwiczeniami oddechowymi.

Zachęcamy do wspólnej zabawy podczas wykonywania ćwiczeń oddechowych:


https://www.nebule.pl/logopedia-w-domu/

https://domologo.pl/category/logopedia/cwiczenia/cwiczenia-oddechowe/

https://www.youtube.com/watch?v=239TTWW9NfI

 powrót

Ćwiczenia dla 5 i 6 latków

Prosimy serdecznie Rodziców o pomoc w zabawie:

http://www.superbelfrzy.edu.pl/gry-edukacyjne/logopedyczne/syczaki/

powrót

Ćwiczenia słuchowe

 http://blog.mimowa.pl/index.php/2013/06/roznicowanie-par-glosek-sz-s-w-grze-lokatorzy/ 

 https://www.youtube.com/watch?v=nUyCsu-qQqs


https://www.youtube.com/watch?v=w-7bAERrKuo

https://www.youtube.com/watch?v=Q87f0P9JfKQ

https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8

https://www.youtube.com/watch?v=wPP1XMnovzY

https://www.youtube.com/watch?v=P7zJmXauNVE&list=PL-0cZ3xL8hVUpPL_Zw6462yqzuzYiSPiu&index=2

https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo

http://blog.mimowa.pl/index.php/2013/06/roznicowanie-par-glosek-sz-s-w-grze-lokatorzy/

Poniżej znajdują się linki do ćwiczeń logopedycznych idealnych dla dzieci w wieku 5 i 6 lat.  Zadania są gotowe do wydruku i logopedycznej zabawy. Piękna, kolorowa grafika zachęca dzieci do nauki pięknej wymowy

http://blog.mimowa.pl/index.php/2015/03/cwiczenia-na-zamowienie-czesc-23-kinga-aleksandrowicz/

http://blog.mimowa.pl/index.php/2015/02/cwiczenie-na-zamowienie-czesc-20-logofigle/

http://blog.mimowa.pl/index.php/2015/01/festklanningar-pa/

http://blog.mimowa.pl/index.php/2014/12/cwiczenie-na-zamowienie-czesc-17-educata/

http://blog.mimowa.pl/index.php/2014/10/mimowa-cwiczenie-na-zamowienie-czesc-8-raaany-julek/

Życzymy udanej zabawy!

powrót

Ćwiczenia językowe

 http://blog.mimowa.pl/index.php/2015/03/wielkanocna-paczka/

Wielka paka gier rozwijających językowo: 

http://www.yummy.pl/preschoolers/pl/menu/pl (wymagana uruchomiona wyczka Flash w przeglądarce)

http://blog.mimowa.pl/index.php/2015/03/wielkanocna-paczka/

powrót

Ćwiczenia dla 3 i 4 latków

powrót

Ćwiczenia słuchowe

 

https://www.youtube.com/watch?v=tj2ccM-9kF0

https://www.youtube.com/watch?v=w-7bAERrKuo

https://www.youtube.com/watch?v=Q87f0P9JfKQ

https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8

https://www.youtube.com/watch?v=UEA4gfW_ddw

https://www.youtube.com/watch?v=P7zJmXauNVE&list=PL-0cZ3xL8hVUpPL_Zw6462yqzuzYiSPiu&index=2

1.  Rozpoznawanie wytwarzanych dźwięków, najpierw z pomocą wzroku, potem tylko słuchowo (zamknąć oczy, odwrócić się). Osoba dorosła uderza pałeczką w różne przedmioty (szkło, drewno, kamień) a dziecko wskazuje, nazywa przedmiot.

2. Toczenie piłki, kamienia, kasztana po podłodze. Zadajemy pytanie jaki przedmiot wydał ten dźwięk?

3. „Memory słuchowe” – rozpoznawanie takich samych dźwięków przez potrząsanie pudełek.  Można wykorzystać plastikowe opakowania od „kinder niespodzianki”. Przygotowujemy po dwa pojemniki z taką  samą zawartością np. ryż, kamyk, drobne ziarna itp. Im większa liczba par pojemników, tym zabawa jest trudniejsza.

4. Rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku, miejsca, kierunku, ilości dźwięków (dużo-mało), głośności (głośno-cicho).

5. Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika, telefonu.

6. Różne wyrażenia dźwiękonaśladowcze.

Odgłosy ciszy

Czy wiesz, że cisza to również świat dźwięków? Trzeba się tylko troszkę postarać i można je wszystkie usłyszeć. Zamykamy oczy i słuchamy…

(dziecko powtarza dźwięki)

Kap, kap, kap – kapie kran u sąsiada.

Tik-tak, tik-tak – tyka zegar.

Brum, brum – za oknem jedzie auto.

Eo, eo – jedzie karetka na sygnale.

Ćwir, ćwir – za oknem śpiewają ptaki.

Pi, pi, pi – myszki piszczą za ścianą.

Ha, ha, ha – głośno śmieją się sąsiedzi.

Hau, hau, hau – szczeka pies na podwórku.

Wrrr, wrrr – pralka pierze ubrania.

Orkiestra

Czy wiesz, jakie instrumenty graja w prawdziwej orkiestrze?

Super!

Jakie dźwięki wydają te instrumenty?

Powtórz za mną:

Bębenek jest głośny: bum, bum, bum.

Trąbka gra: tru-tu-tu, tra-ta-ta.

Jest i dzwonek: bim-bam, bim-bam.

A tam flet: fi, fi,fi.

Skrzypce pięknie grają: li, li, li.

Fortepian brzmi dostojnie: plim-plum, plim-plum.

Tamburynu dźwięk rozbrzmiewa: sza, sza, sza.

Cymbałki wesoło brzmią: bim, bim, bim.

(źródło: Aleksandra Sadowska Krajewska „Język skacze buzia dmucha” ćwiczenia logopedyczne dla malucha)

Również bardzo ciekawe propozycje znajdują się na tych stronach:

https://neuroflow.pl/blog/dla-rodzicow/29-zabawy-i-cwiczenia-rozwijajace-sluch-i-uwage-sluchowa-dziecka

powrót

Ćwiczenia językowe

Wielka paka gier rozwijających językowo:

http://www.yummy.pl/preschoolers/pl/menu/pl (wymagana uruchomiaona wyczka Flash w przeglądarce)

1. Nauka czytania samogłosek A, U, O, I, E, Y – można wydrukować, narysować, wyciąć, pomalować wraz z dzieckiem samogłoski, a następnie nazywamy je oraz szukamy wyrazów zaczynających się na daną samogłoskę itp.

autobus, apteka …

obiad, obuwie …

echo, ekran …

igła, indyk …

ucho, usta …

2. Tworzenie prostych zdań:

Mama je lody.

Tata je jajko.

Kuba je jabłko.

Mama pije kawę.

Tata pije …

Mama myje ręce.

Tata myje …

3. Nauka prostych wierszyków.

4. Zgadywanki:

            Wisi w łazience, wycierasz nim ręce

Propozycje ćwiczeń oraz polecane książki znajdują się również na tych stronach:

https://dziecisawazne.pl/zabawy-rozwijajace-mowe-3-latka/

https://socjomatka.pl/cwiczenia-logopedyczne-dla-3-latka/

powrót

Ćwiczenia wspomagające rozwój mowy

Aby pomóc dziecku w prawidłowym rozwoju mowy, warto stosować zaproponowane zabawy oraz wprowadzić kilka zasad.

  1. Wychowujmy dziecko w tzw. kąpieli słownej – dużo do niego mówimy, komentujemy to co robimy, co dzieje się w otoczeniu dziecka, nazywamy czynności , przedmioty, zabawki i ubrania. Słuchając głosu rodziców i innych osób z otoczenia, dziecko szybciej oswaja się z mowa czynną.
  2. Bawmy się z dzieckiem, gimnastykując narządy artykulacyjne (wargi, język, policzki) używając wyrażeń dźwiękonaśladowczych, np. kotek miauczy (miau, miau); kotek mruczy (mmmmm); wąż syczy (ssssssss); jedzie straż pożarna (e-o,e-o,e-o), ćwiczymy parskanie jak konik, kląskanie.
  3. Oglądajmy razem obrazki, historyjki i prowokujmy dziecko do mówienia poprzez zadawanie mu pytań.
  4. Czytajmy głośno dziecku. Czytanie rozwija wyobraźnię, poszerza zasób słownictwa i uczy koncentracji uwagi.
  5. Wprowadźmy zabawy:
  • nawlekanie koralików,
  • zbieranie drobnych elementów dwoma palcami (jak pęsetą),
  • stemplowanie, odbijanie śladów palca, dłoni,
  • ugniatanie papierowych kul i rzucanie do celu,
  • lepienie z plasteliny, modeliny,
  • naśladowanie gry na pianinie,
  • odtwarzanie odgłosu padania deszczu zróżnicowanymi uderzeniami: ulewny deszcz, drobny deszczyk,
  • rozdzieranie i rozcinanie papieru po narysowanych liniach prostych, ukośnych, falowanych,
  • wydzieranki i wycinanki z papieru i innych materiałów,
  • zabawy z nazywaniem i wskazywaniem części ciała,
  • zabawy ruchowe połączone z rytmicznym wymawianiem wierszy, śpiewaniem piosenek,
  • układanie przedmiotów według wielkości, kolorów, kształtów,
  • układanie przedmiotów na półkach, do pudełka, pod stół,
  • zabawy paluszkowe:

          np. „Rodzinka”

          Ten pierwszy- to nasz dziadziuś (chwytamy kciuk dziecka).

          A obok – babunia (prostujemy palec wskazujący dziecka).

          Największy to tatuś (prostujemy palec środkowy).

          A przy nim mamusia (prostujemy serdeczny palec).

          A to jest dziecinka mała (prostujemy mały palec). Tralala.

          A to moja rączka cała (podnosimy rękę dziecka do góry). Tralala.

 

powrót



« powrót