Nasze osiągnięcia
Aktualności
BIP
PARTNERZY

MIASTO ZĄBKI

 Znalezione obrazy dla zapytania radio dzieciom

  Znalezione obrazy dla zapytania chronimy dzieci logo

Kącik Integracji Sensorycznej

Ćwiczenia z zakresu aktywności integracji sensorycznej

Anna Dubczyńska, adres e-mail: adubczynska@eskrzat.pl

Olga Kozłowska - Ptaszek, adres e-mail: okozlowska.ptaszek@eskrzat.pl

Galeria zdjęć

   

Stymulacja twarzy różnymi fakturami

 

Do stymulacji czoła, podbródka, brody i policzków : szczoteczka i miotełka z silikonu oraz szczoteczka z silikonowymi wypustkami. Do bodźcowania termicznego dobrze sprawdzą się łyżeczki od herbaty i szpatułki metalowe schłodzone w lodówce lub w wodzie z lodem oraz ciepłe ( ogrzane gorącą wodą- sprawdzamy na sobie aby były tylko ciepłe nie gorące!), a także  kompresy żelowe  ogrzane w ciepłej wodzie i schłodzone w lodówce), dostępne  w aptece.

Stymulujemy : kark, podbródek, czoło, stawy skroniowo-żuchwowe, policzki, wargi.

Opukiwanie dłoni:

Kciuka- z boku przy nasadzie paznokcia

Palca wskazującego- z boku przy nasadzie paznokcia

Palca środkowego- z boku przy nasadzie paznokcia

Małego palca- z boku przy nasadzie paznokcia

Punktu karate- obszar na przedłużeniu podstawy małego palca leżący na boku dłoni

Każdy punkt opukujemy złączonymi palcami wskazującym i środkowym od siedmiu do dziesięciu razy.

 

Kołderka obciążeniowa

Wielu rodziców pyta o kołderki obciążeniowe...Czasami mają takie zalecenia od terapeuty, czasami dowiadują się od znajomych u których kołderka się sprawdziła i pomogła w codziennym funkcjonowaniu.

Oto kilka, mam nadzieję przydatnych informacji.

Większość doświadczeń w zakresie pozytywnego oddziaływania kołderki obciążonej wskazuje na zasadność stosowania tej metody wśród:

-dzieci i osób dorosłych z zaburzeniami snu

-dzieci z zaburzeniami modulacji sensorycznej

-dzieci mających problemy z bezsennością

-dzieci z ADHD

-dzieci ze spectrum autyzmu

 Kiedy nie zaleca się stosowania obciążonego pledu

- u dzieci poniżej 3 roku życia( dotyczy okrywania dziecka kołderką przez całą noc bez kontroli rodzica)

-u dzieci, które maja problemy z układem oddechowym

-u dzieci, które maja problemy z układem krążenia

- u dzieci, które mają problemy z regulacją temperatury ciała

Jaka powinna być waga kołderki?

Waga powinna być dobrana przez terapetę zlecajacego tę metodę wspomagającą terapię. Najczęściej jednak bezpieczne obciążenie to 10-20% wagi dziecka plus 0,5-1 kg.  waga kołderki, szczególnie dla małych dzieci powinna być skorelowana ze wzrostem, tak aby okrywała całe dziecko.

Zaburzenia integracji sensorycznej a....

a)  rozwój motoryczny

Rozwój głównych zdolności ruchowych w zakresie motoryki dużej i małej u większości dzieci przebiega w okreslony, sekwencyjny i przewidywalny sposób. Zależy od wielu funkcji: zdolności do skoordynowanego kierowania mięśni, własciwej sytrybucji napięcia mięśniowego , odpowiedniego przetwarzania impulsów rejestrowanych przez receptory układu przedsionkowego, proprioceptywnego, dotykowego i wzrokowego, dobrego integrowania wrażeń sensorycznych. Prawidłowy rozwój mechanizmów motoryki dużej i małej leży u podstaw uczenia się , przyswajania nowych zadań ruchowych , uczenia sie pisania, właściwej samooceny, rozwoju samoobsługi i wielu innych.

Podstawowe  sygnały  nieprawidłowego rozwoju motorycznego współwystępujące z lub będące w części skutkiem zaburzeń integracji sensorycznej to:
- pomijanie okresu raczkowania
- opóźnione  w stosunku do rówieśników samodzielne siadanie, wstawanie, chodzenie
- opóźnione etapy mowy
- niechęć do etapy rozwoju mowy
- trudności z chodzeniem po schodach
- problemy z podstawowymi czynnościami samoobsługowymi
- kłopoty z manipulacją zabawkami
- częste potykanie się, przewracanie
-kłopoty z kopaniem, łapaniem piłki
- bark zainteresowania lub słabe zainteresowanie zabawami konstrukcyjnymi

b)zachowanie
Zachowanie jest warunkowane wieloma czynnikami, część z nich dotyczy zaburzeń w procesach  integracji sesnorycznej. Dzieci z takimi zaburzeniami maja często problemy z dostosowaniem reakcji emocjonalnych do sytuacji. Siła reakcji  na sytuację zwiazaną z bodźcami sensorycznymi zwykle oscyluje między nadreaktywnością i podreaktywnością.

Dzieci nadreaktywne charakteryzuja się  dużą intensywnością reakcji emocjonalnej w odpowiedzi na sytuacje, które przeciętnie nie wywołuja leku, rozdrażnienia, ucieczki. Ich system nerwowy zbyt silnie wzmacnia wiele bodźców, a to z kolei wpływa na nadmierne pobudzenie dziecka, częste przeciążenie nadmiarem bodźców i zbyt silne reakcje.

Dzieci podreaktywne albo nie zauważaja wielu sygnałów, nie reagują na nie,  potrzebują silnych doznań i takich też często poszukują. Dostarczają ich sobie w sposób intuicyjny, często bardzo chaotyczny. Brak lub nadmiar takich bodźców skutkuje czesto trudnościami z wyciszeniem, koncentracją i samoregulacją.

c) sen i zasypianie
Trudności z zasypianiem mogą być generowane z wielu źródeł, ale również niewłaściwe przetwarzanie wrażeń sensorycznych może się do tego przyczyniać. Nadmiar  wrażeń dotykowych, zapachowych czy też wzrokowych  może skutkować przeciążeniem układu nerwowego  i trudnościami z wyciszeniem.

d) karmienie i jedzenie
Poszukujac przyczyn problemów z jedzeniem należy wykluczyć wszystkie medyczne i psychologiczne czynniki.  Należy wnikliwie przeanalizować złożone mechanizmy mogące mieć wpływ na kłopoty w tym zakresie.  Mogą one wynikać już na  początkowym etapie z braku koordynacji  w zakresie ssania- przełykania -oddychania . Zaburzona synergia w tym zakresie dezorganizuje osiąganie i podtrzymywanie odpowiedniego poziomu pobudzenia poprzez ssanie, stopniowanie oddychania, a kiedy dziecko jest starsze , również gryzienie, miażdżenie i żucie. Wrażenia z tych czynności mają wpływ na hamowanie pobudzenia,a  ich dezorganizacja podnosi pobudzenie.

Przyczyną problemów mogą być równiez nadwrażliwości  na różne bodźce związane nie tylko ze strefą oralną- dotykowe, smakowe a nawet słuchowe i wzrokowe.

Wykonujemy codziennie 15-20 min  ( ćwiczenia w asyście rodzica)

  1. Dziecko leży, przetoczenie po ciele dziecka dużej, małej piłki z umiarkowanym dociskiem-( x3)
  2. Chodzenie po linie, stopa za stopą ( może być woreczek na głowie, w rękach) -x 4 długości pokoju
  3. Łapanie, rzucanie piłki, turlanie, kopnięcie piłki, kopnięcie z zatrzymaniem, przeskok nad turlającą się piłką – (x 10)
  4. Skoki żabki, skoki raz na jednej raz na drugiej nodze –(x 10)
  5. Turlanie się –(x 5) pytamy czy nie kreci się w głowie
  6. Rzuty maskotką, piłką do celu, ( cel blisko, daleko)- (x 10)
  7. Transport maskotek, skarpetek, woreczków, na plecach w pozycji czworaczej-(x 8), długość pokoju
  8. Dłoń do kolana-(x 10)
  9. Zabawa w skałę, nie daj się ruszyć- pozycja siedząca, czworacza, stojąca(3 minuty)
  10. Wchodzenie i wychodzenie z koła hula-hop, unoszenie nóg wysoko ( x 5)
  11. Dziecko leży, przemasowanie dziecka makaronem
  12. Dziecko leży, przetoczenie po ciele dziecka dużej, małej piłki z umiarkowanym dociskiem-( x3)
  13.  Ciągnięcie dziecka w kocu po podłodze, na brzuchu, na plecach, później dziecko próbuje samo się przemieszczać odpychając się rękami i nogami ( eskorta maskotek z jednego końca korytarza na drugi) kilka powtórzeń,
  14. Dziecko leży na plecach, przenosi stopami maskotki, woreczki, za głowę ( x15)
  15. Wskakiwanie do kałuży ( dziecko wskakuje na kolorowe kartki przyklejone taśmą do podłogi, zatrzymuje się na sygnał dźwiękowy, np. dzwoneczek)
  16. Przyczepianie spinaczami skarpetek do sznura ,
  17. Rzuty maskotką, piłką do celu, ( cel blisko, daleko)- (x 10)
  18. W poszewkę po kołdrze wrzucamy skarby, dziecko wchodzi do poszwy i je znajduje ( w tej zabawie pilnujemy cały czas dziecko )
  19. Marsz w miejscu i przekładanie małej piłeczki pod kolanem raz jednym raz drugim (x15)
  20. Odbijanie balona na tacy trzymanej oburącz ( x 20)
  21. Mocne przytulanie dziecka, zakręcamy dziecko w linę, prześcieradło i odkręcanie,
  22. Dziecko leży, przemasowanie dziecka makaronem, dociski rękami

 

Wybrane aktywności stymulujące układ dotykowy

  1. Dotykanie dłoni i przedramion materiałami o różnej fakturze, dziecko ustala swoje preferencje.
  2. Wkładanie rąk i nóg do kosza wypełnionego piłeczkami, klockami, mąką, kaszą, piórkami
  3. Szukanie ukrytych, drobnych przedmiotów w koszu, lub pojemniku, wypełnionym makaronem, grochem ryżem.
  4. Wyklejanie z plasteliny, ciastoliny leżącej ósemki.
  5. Dotykanie poszczególnymi palcami materiałów o różnych faktórach.
  6. Różnicowanie drapania ,szczypania, opukiwania, oklepywania.
  7. Stymulacja termiczna: stosowanie na przemian ciepłych i zimnych kompresów żelowych, lub butelek wypełnionych wodą na dłonie, stopy i stawy.
  8. Opukiwanie dłoni klockiem.
  9. Smarowanie dłoni i innych części ciała pianką do golenia.
  10. Kreślenie na plecach siedzącego dziecka ( plecy zaokrąglone wygięte w koci grzbiet) znaków, figur, cyfr, liter: najpierw dziecko wskazuje odpowiedz, mając wzory znaków przed sobą, później samodzielnie odtwarza rysunek na dużym arkuszu papieru.
  11. Wskazanie miejsca dotyku bez pomocy wzroku ( rodzic dotyka swoim palcem wierzchy dłoni, palców i przedramion dziecka).
  12. Rozpoznawanie rodzaju faktury bez udziału wzroku ( rodzic pociera dłonie, przedramiona lub stopy dziecka różnymi fakturami, a dziecko wskazuje użyta fakturę).
  13. Rozpoznawanie w woreczku drobnych przedmiotów codziennego użytku, dla starszych dzieci figur, liter.
  14. Wodzenie palcem po szlaczkach wykonanych np. z włóczki,
  15. Robienie kul z papieru o różnej fakturze ( papier gazetowy, śniadaniowy, folia, folia aluminiowa).

 Ćwiczenia  z zakresu przetwarzania bodźców płynacych z układu przedsionkowo- proprioceptywneg

  •  wyzwalanie pracy mięśni w trakcie czynności dnia codziennego np. poprzez - przepychanie, ciągnięcie czy przenoszenie różnych przedmiotów, rozwieszanie prania;
  •  zabawy w przepychanie ściany;
  •  kontrolowane upadki na materac i przepychanie się plecami, nogami czy rękami.
  • skoki obunóż w miejscu, do przodu, do tyłu, na boki;
  • przeskakiwanie z nogi na nogę;
  • kołysanie się: na stojąco, w pozycji czworaczej, w siadzie skrzyżnym;
  • przysiady i wstawanie;
  • ślizganie się w kółko na brzuchu i na plecach;
  • marsz z podnoszeniem i opuszczaniem głowy;
  • marsz z wymachami rak i nóg;
  • wbieganie i zbieganie ze schodów;
  • przewroty w przód i w tył;
  • skakanie na dmuchanym materacu;
  • turlanie się po materacu w różnych kierunkach;
  • skakanie na piłkach typu skoczki;
  • zabawy związane z przepychaniem i siłowaniem;
  • skłony, skręty i kręcenie głową;
  • Turlanie sie po podłodze( zieniamy rodzaj podłoża: dywan, oc, wykładzina, karimata) z nogami wyprostowanymi i ułożonymi wzdłuz ciala.
  • Ślizganie się na małym kocyku- dziecko leżąc na brzuchu odpycha sie rekami od podłogi
  • Zabawy w przepychanie i siłowanie: dziecko  i rodzic stykaja sie ze soba plecacmi, nogami, dłońmi
  • masowanie w pozycji leżenia na brzuchu na miękkim podłożu, np. dużą piłką lub wałkiem z wyraznym naciskiem;
  •  w leżeniu na plecach  dociskanie kolan do klatki piersiowej;
  •  mocne zawijanie po kąpieli w ręcznik z wyraźnym uciskiem na ciało;
  •  wycieranie ciała różnymi fakturami z naciskiem na skórę;


 Ćwiczenia usprawaniające funkcje wzrokowe

  •  układanie figur w konturach
  • nawlekanie koralików  na sznurek
  • dobieranie par/ gry memo
  • klasyfikowanie przedmiotów wg  wielkości, kształtu, barwy
  • łapanie piłeczek plastikowym kubkiem
  • przerzucanie woreczków z reki do ręki
  • dostrzeganie różnic po zmianie układu  trzech lub czterech przedmiotów
  • nasladowanie ruchów dłoni, języka, całego ciała
  • sekwencje tematyczne
  • obserwowanie obrazków trójwymiarowych

Ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowe

  • potrząsanie pudełkiem, w którym ukryte sa różne przedmioty i rozpoznawanie ich
  • stukanie łyzczka  w szklankę napełnioną woda w różnym stopniu
  • zagadki dźwiękowe- uderzanie patykiem  w rózne przedmioty np szklankę, garnek, stół i rozpoznawanie
  •  zabawy ortofoniczne- rozpoznawanie  i naśladowanie odgłosów zwierząt
  • cmokanie/ kląskanie językiem
  • wysłuchiwanie  i odtwarzanie  prostych  struktur rytmicznych
  • wyklaskiwanie, wystukiwanie rytmu

Sensoryczne zabawy zadania dla całej rodziny

  • Zawinięcie się w koce i zamieńcie się w naleśniki
  • Wykonajcie wspólnie domową masę plastyczną i  dobrze się bawcie
  • Zasłońcie oczy bawcie się w rozpoznawanie zabawek i przedmiotów za pomocą dotyku i zapachu.
  • Zasłońcie oczy bawcie się w rozpoznawanie jedzenia wyłącznie za pomocą smaku i zapachu
  • Mocno się przytulajcie
  • Ściągnijcie kapcie i skarpetki. Chodźcie boso po dywanie i podłodze
  • Turlajcie się po podłodze
  • Skaczcie raz na jednej raz na drugiej nodze
  • Kręcie się jak bączki
  • Przyłóż  dłonie do dłoni mamy i się siłujcie
  • Stwórzcie domową orkiestrę- wspólnie grajcie i śpiewajcie
  • Stwórzcie domowy tor przeszkód
  • Połóż się na kocu. Niech rodzice go zmienią w super huśtawkę
  • Włączcie muzykę relaksacyjną połóżcie się i odpocznijcie

Ćwiczenia kształtujące obraz i schemat ciała oraz orientację przestrzenną

  1. Nazywanie i dotykanie ( poprzez klepnięcie otwartą i zaciśnięta dłonią, uciskanie, masowanie) poszczególnych części w obrębie ciała i twarzy.
  2. Rodzic podaje instrukcję, demonstruje próbę: pomasuj prawą ręką kolano, poklep się prawą ręką po głowie, poklep się prawą ręką w łokieć, skacz na jednej nodze, pomasuj się po brzuchu,
  3. Składanie z elementów modelu postaci,
  4. Wymienianie przedmiotów najpierw znajdujących się po prawej, a potem po lewej stronie, następnie na przemian po prawej in lewej stronie,
  5. Wykonywanie poleceń : podaj prawą rękę, tupnij lewą nogą, stań na prawej nodze.
  6. Rzucanie woreczków i piłeczek, maskotek według instrukcji : do góry, do tyłu, w lewo, w prawo, w dół,
  7. Dotykanie i poruszanie prawymi i lewymi częściami ciała,
  8. Patrzenie w kalejdoskop według instrukcji : prawa ręka prawe oko, lewa ręka lewe oko, prawa ręka lewe oko,
  9. Poruszanie określonymi częściami ciała : pomachaj prawą ręka, skacz na lewej nodze, pociągnij się za prawe ucho prawą ręką, porusz głową,
  10. Wrzucanie woreczków, piłeczek, maskotek do kosza ustawionego przed dzieckiem , zgodnie z instrukcją : prawą rękę dwa woreczki, lewą ręką jeden worek,
  11. Poruszanie się według instrukcji : zrób dwa kroki do przodu, trzy kroki do tyłu, jeden krok w prawo, ( można wykorzystać plansze do gry twister)
  12. Zabawa w lustro – powtarzanie ruchów drugiej osoby,
  13. Określanie ułożenia ciała w przestrzeni w oparciu o rysunek lub model postaci : na której nodze chłopiec ma but, na której ręce dziewczynka nosi rękawiczkę, stań ja chłopiec na rysunku itp.
  14. Imitowanie ruchem czynności i różnych rodzajów chodu : skacz jak żaba, jak chodzi słoń, jak wrzuca się piłkę do kosza, jak się dyryguje orkiestrą, itp.
  15. Odnajdywanie drogi w labiryncie za pomocą wzroku, śledzenie wzrokiem plątaninek.

Ćwiczenia obręczy barkowej

- wszystkie ćwiczenia , ruchy tzw. Rozmachowe : dzieci maszerują po kole, mogą stać w miejscu, machają rękami do przodu, tyłu, naprzemiennie, do boku,
- zabawy typu wkręcanie żarówek, strzepywanie kropelek wody, szumi las
- odbijanie balona, nie pozwól mu upaść
- dzieci mogą stać, siedzieć w kole i podają sobie misia, piłkę górą, bokiem, dołem
- dzieci siedzą tyłem do siebie ( stykają się plecami) podają sobie woreczek, misia , piłkę- górą, bokiem z lewej do prawej,
- przedkładanie woreczka z ręki do ręki,
- ćwiczenia z laską gimnastyczną- unoszą ją wysoko go góry i opuszczają kilka razy
- laska gimnastyczna w dłoniach ręce w górze i wersja zabawy szumi las,
- pajacyki z klaśnięciem nad głową, pełzanie, czołganie, czworakowanie, pająki
- podrzucanie do góry szarfy bądź delikatnego materiału- woal i obserwowanie jak upada
- zabawa w konika- dziecko trzyma laskę gimnastyczną za plecami , szarfę i biega jak konik podnosząc wysoko kończyny dolne
- dzieci naśladują samoloty, jaskółki, bociana, wycieraczki samochodowe, pszczoły ( najlepiej w oparciu o pokaz)
- dzieci odganiają muchę, komara, osę,
- zabawa typu dzieciaki naśladują zwierzaki: pies, kot, żabkę,
- rzucanie woreczkiem do koła, lub kto rzuci dalej,
- dziecko siedzi po turecku i ma po swojej lewej stronie kilka woreczków i przenosi je prawa ręką na stronę prawą, i analogicznie na odwrót, inna wersja – za plecami dziecka leży kilka woreczków i przekłada do przodu raz jedna ręką raz drugą,
- zbijanie baniek mydlanych ,
- można przyczepić folię do ściany i dzieci malują po ścianie rękami, ,mogą być farby bądź pianka do golenia,
- turlanie piłki w parach,
- czworakowanie, pełzanie turlanie, wszystkie zabawy w pozycjach niskich,
- krążenia ramionami- ręce wyciągnięte na boki i kręcimy kółeczka, małe, średnie, duże
- robimy falę rękami w powietrzu ( od lewej do prawej i na odwrót,
- rysowanie palcem wskazującym w powietrzu ; lasek, ślimaków, kół, kresek, ósemek,
- rysowanie w powietrzu oburącz- kółek, ósemek
- zaciskanie i otwieranie pięści,
- podnoszenie rak w górę i swobodne opuszczanie
- toczenie piłki kijkiem po slalomie,
- toczenie małej piłki po ścianie, dużej , średniej- stopniowanie trudności,
- walka na poduchy,
- upuszczanie i podnoszenie woreczka
- rzucanie piłeczka, woreczkiem do góry,
- zakręcanie, odkręcanie nakrętek

Ćwiczenia równoważne

  • W leżeniu na materacu, belce lub wałku terapeutycznym: stawianie oporu przy próbach zrzucenia.
  • Chodzenie na czworakach po miękkiej powierzchni, na przykład po dmuchanym materacu.
  • Chodzenie na czworakach z obciążeniem na plecach, na przykład z materacykiem wypełnionym ryżem, żołędziami lub kasztanami.
  • Chodzenie po powierzchniach o różnej fakturze (na przykład po materacu, kocu, karimacie, matach do masażu stóp, wycieraczkach o różnej fakturze folii z pęcherzykami).
  • Huśtanie dziecka na wyprostowanej nodze.
  • Dotykanie części ciała podczas stania na mało stabilnej powierzchni (na przykład na dmuchanym materacu).
  • Stanie w pozycji bociana i jaskółki.
  • Chodzenie z woreczkiem na głowie do przodu, do tyłu, na boki.
  • Chodzenie po kamieniach.
  • Chodzenie po rozłożonej na podłodze linie oraz wzdłuż toru wyznaczonego przez linki.
  • Chodzenie po ósemce i wyznaczanie krokami konturów figur.
  • Chód stopa za stopą do przodu i do tyłu ( z otwartymi i zamkniętymi oczami).
  • Chodzenie na stopach dorosłej osoby.
  • Stanie w bezruchu w wybranej pozycji przed lustrem (zabawa w posąg).
  • Chodzenie po ławeczce gimnastycznej do przodu, do tyłu; zrzucanie nogami woreczków.
  • Wychylanie do przodu i do tyłu dziecka siedzącego okrakiem na piłce (przytrzymywanego za kolana).
  • Przetaczanie na boki dziecka siedzącego okrakiem na piłce i kontrolowanie, aby głowa odchylała się w przeciwną stronę niż tułów.
  • Kołysanie za biodra (później za barki) na boki, do przodu i do tyłu dziecka, które stara się utrzymywać równowagę w klęku podpartym.
  • Popychanie za barki i biodra dziecka, które próbuje utrzymywać równowagę w lekkim rozkroku na całych stopach.
  • Popychanie na boki opartego na przedramionach dziecka, które próbuje utrzymać równowagę podczas leżenia na brzuchu.
  • Siedzenie na deskorolce i odpychanie się nogami od ściany.
  • Ćwiczenia na talerzach gumowych i innych rodzajach równoważni, powierzchni niestabilnej
  • Utrzymywanie równowagi podczas stania przy drabinkach, stołu na wałku kuchennym.

Ćwiczenia mięśni postruralnych 

załącznik pdf do pobrania

 Filmy z propozycjami zabaw z zakresu integracji sensorycznej do wykorzystania w domowym zaciszu:

https://www.youtube.com/watch?v=A6iT0wdOsKk

https://www.youtube.com/watch?v=rxakUr_sHWM

 

Przykłady ćwiczeń stymulujących zmysł powonienia i smaku

- nie zmuszaj dziecka do jedzenia
- zaproponuj kilka nowych pokarmów- NAJPIERW DO ZABAWY
- nie należy wprowadzać od razu całej gamy pokarmów, ale stopniowo ją zwiększać
- rób masaż okolicy facjalno- oralnej w kolejności: policzki, skronie, broda, okolice ust
- głaskanie ugniatanie opukiwanie poszczypywanie
- obrysuj wargi palcem, kostką lodu
- dotykaj zimnymi / ciepłymi np. butelkami z wodą
- używaj elektrycznej  elektrycznej szczoteczki do zębów i dziąseł

Sensoryczne zabawy dla całej rodziny (galeria zdjęć)
1. Gra, można zmodyfikowac dowolnie, wedle uznania, potrzebne tylko pionki i kostka  - patrz Galeria zdjęć
2. Bańki XXL do zrobienia w domu
przepis:
- woda destylowana ( bańka 5 litrowa)
- płyn do mycia naczyć mała butelka ( nie jest to reklama , najlepszy Ludwik lub fairy)Nie może byc balsam
- gliceryna 5 łyżeczek
- proszek do pieczenia 2 łyżeczki
- guma guar, nie jest niezbędna

Płyn należy odstawić  nawet na dzień i można sie bawić.
Jeeżli nie masz patyków można wykorzystać sznurowadła  i patyki, a nawet wieszak do ubrań

ZABAWY WSPOMAGAJACE INTEGRACJE SENSORYCZNA DZIECKA

KELNER

Opis zabawy:

Dziecko utrzymuje tacę, na której układamy dwa woreczki z grochem. Zadaniem dziecka jest przejść slalomem miedzy ustawionymi pachołkami, trzymając tacę na całej dłoni jednej ręki. Woreczek nie może spaść z tacy.

Cele:

- usprawnienie równowagi,
- usprawnianie koordynacji wzrokowo- ruchowej,
- rozwijanie układu przedsionkowego

Zdobyte umiejętności:
- biega, omijając przeszkody,
- skupia się na wykonaniu zadania,
- rozumie polecenia
- utrzymuje prawidłowe napięcie mięśniowe,

MASZYNA DO SZYCIA

Opis zabawy:

Na dywanie przyklejamy taśmę, po obu jej stronach rozkładamy symetrycznie kolorowe krążki( po jednej stronie np. niebieskie, a po drugiej czerwone). Prosimy dziecko o przejście trasy po oznaczonych miejscach krokiem naprzemiennym, następnie przeskakując obunóż na kolejne krążki.

Cele:

- usprawnianie koordynacji wzrokowo- ruchowej,
- usprawnianie równowagi,
- rozwijanie układu przedsionkowego,
- ćwiczenie propriocepcji,

Zdobyte umiejętności:

- skupia się na wykonaniu zadania,
- rozumie polecenia,
- utrzymuje prawidłowe napięcie mięśniowe

Ćwiczenia sensoryczne stymulujące : ogólną koordynację ruchową, reakcje równoważne, propriocepcje ( czucie głębokie), utrzymanie poziomu równowagi statycznej :

- Utrzymanie równowagi podczas stania na dysku, w rękach dziecko trzyma balon, piłkę, laskę gimnastyczną, może przenosić nad głowę,
- Przenoszenie ciężaru ciała z nogi na nogę,
- Utrzymanie równowagi podczas stania raz na jednej nodze, raz na drugiej, na szerokiej podstawie ( szeroko rozstawionych kończynach dolnych), mierzymy czas,
- Utrzymanie nieruchomej pozycji w klęku, siadzie skrzyżnym, z rękami skrzyżowanymi na klatce piersiowej, opartymi o uda, wyciągniętymi w bok i przed siebie
- Kucanie i wstawanie – dziecko trzyma się za ręce z rodzicem,
- Stanie na dysku, równoważni, pochyłej powierzchni, i łapanie piłki rzucanej przez rodzica,
- Marsz w miejscu,
- Utrzymanie równowagi – stanie z piłką dmuchaną uniesioną nad głową w wyciągniętych rękach
- Chodzenie po wąskim, prostym, krętym torze,
- Skakanie obunóż,
- Chodzenie po kamieniach,
- Chodzenie po desce i zrzucanie raz jedna stopą, raz drugą maskotek leżących na desce,
- Rzucanie do kosza piłeczek, podawanych raz z lewej strony, prawej, tyłu, przodu

Miłej zabawy

 

żródło: Bożena Ordowska- Szlachcic "Terapia integracji sensorycznej,ćwiczenia usprawniające bazowe układy zmysłowe i korygujące zaburzenia planowania motorycznego", Centrum Integracji Sensorycznej tomy 2-4, Elżbieta Wieczór,Jacek Szmalec, Grzegorz Burzy " Terapeutyczne zabawy w integracji sensorycznej", Bożena Ordowska- Szlachcic " Integracja Sensoryczna w autyźmie".



« powrót