Kącik Integracji Sensorycznej
Ćwiczenia z zakresu aktywności integracji sensorycznej
Anna Dubczyńska, adres e-mail: adubczynska@eskrzat.pl
Olga Kozłowska - Ptaszek, adres e-mail: okozlowska.ptaszek@eskrzat.pl
Stymulacja twarzy różnymi fakturami
Do stymulacji czoła, podbródka, brody i policzków : szczoteczka i miotełka z silikonu oraz szczoteczka z silikonowymi wypustkami. Do bodźcowania termicznego dobrze sprawdzą się łyżeczki od herbaty i szpatułki metalowe schłodzone w lodówce lub w wodzie z lodem oraz ciepłe ( ogrzane gorącą wodą- sprawdzamy na sobie aby były tylko ciepłe nie gorące!), a także kompresy żelowe ogrzane w ciepłej wodzie i schłodzone w lodówce), dostępne w aptece.
Stymulujemy : kark, podbródek, czoło, stawy skroniowo-żuchwowe, policzki, wargi.
Opukiwanie dłoni:
Kciuka- z boku przy nasadzie paznokcia
Palca wskazującego- z boku przy nasadzie paznokcia
Palca środkowego- z boku przy nasadzie paznokcia
Małego palca- z boku przy nasadzie paznokcia
Punktu karate- obszar na przedłużeniu podstawy małego palca leżący na boku dłoni
Każdy punkt opukujemy złączonymi palcami wskazującym i środkowym od siedmiu do dziesięciu razy.
Kołderka obciążeniowa
Wielu rodziców pyta o kołderki obciążeniowe...Czasami mają takie zalecenia od terapeuty, czasami dowiadują się od znajomych u których kołderka się sprawdziła i pomogła w codziennym funkcjonowaniu.
Oto kilka, mam nadzieję przydatnych informacji.
Większość doświadczeń w zakresie pozytywnego oddziaływania kołderki obciążonej wskazuje na zasadność stosowania tej metody wśród:
-dzieci i osób dorosłych z zaburzeniami snu
-dzieci z zaburzeniami modulacji sensorycznej
-dzieci mających problemy z bezsennością
-dzieci z ADHD
-dzieci ze spectrum autyzmu
Kiedy nie zaleca się stosowania obciążonego pledu
- u dzieci poniżej 3 roku życia( dotyczy okrywania dziecka kołderką przez całą noc bez kontroli rodzica)
-u dzieci, które maja problemy z układem oddechowym
-u dzieci, które maja problemy z układem krążenia
- u dzieci, które mają problemy z regulacją temperatury ciała
Jaka powinna być waga kołderki?
Waga powinna być dobrana przez terapetę zlecajacego tę metodę wspomagającą terapię. Najczęściej jednak bezpieczne obciążenie to 10-20% wagi dziecka plus 0,5-1 kg. waga kołderki, szczególnie dla małych dzieci powinna być skorelowana ze wzrostem, tak aby okrywała całe dziecko.
Zaburzenia integracji sensorycznej a....
a) rozwój motoryczny
Rozwój głównych zdolności ruchowych w zakresie motoryki dużej i małej u większości dzieci przebiega w okreslony, sekwencyjny i przewidywalny sposób. Zależy od wielu funkcji: zdolności do skoordynowanego kierowania mięśni, własciwej sytrybucji napięcia mięśniowego , odpowiedniego przetwarzania impulsów rejestrowanych przez receptory układu przedsionkowego, proprioceptywnego, dotykowego i wzrokowego, dobrego integrowania wrażeń sensorycznych. Prawidłowy rozwój mechanizmów motoryki dużej i małej leży u podstaw uczenia się , przyswajania nowych zadań ruchowych , uczenia sie pisania, właściwej samooceny, rozwoju samoobsługi i wielu innych.
Podstawowe sygnały nieprawidłowego rozwoju motorycznego współwystępujące z lub będące w części skutkiem zaburzeń integracji sensorycznej to:
- pomijanie okresu raczkowania
- opóźnione w stosunku do rówieśników samodzielne siadanie, wstawanie, chodzenie
- opóźnione etapy mowy
- niechęć do etapy rozwoju mowy
- trudności z chodzeniem po schodach
- problemy z podstawowymi czynnościami samoobsługowymi
- kłopoty z manipulacją zabawkami
- częste potykanie się, przewracanie
-kłopoty z kopaniem, łapaniem piłki
- bark zainteresowania lub słabe zainteresowanie zabawami konstrukcyjnymi
b)zachowanie
Zachowanie jest warunkowane wieloma czynnikami, część z nich dotyczy zaburzeń w procesach integracji sesnorycznej. Dzieci z takimi zaburzeniami maja często problemy z dostosowaniem reakcji emocjonalnych do sytuacji. Siła reakcji na sytuację zwiazaną z bodźcami sensorycznymi zwykle oscyluje między nadreaktywnością i podreaktywnością.
Dzieci nadreaktywne charakteryzuja się dużą intensywnością reakcji emocjonalnej w odpowiedzi na sytuacje, które przeciętnie nie wywołuja leku, rozdrażnienia, ucieczki. Ich system nerwowy zbyt silnie wzmacnia wiele bodźców, a to z kolei wpływa na nadmierne pobudzenie dziecka, częste przeciążenie nadmiarem bodźców i zbyt silne reakcje.
Dzieci podreaktywne albo nie zauważaja wielu sygnałów, nie reagują na nie, potrzebują silnych doznań i takich też często poszukują. Dostarczają ich sobie w sposób intuicyjny, często bardzo chaotyczny. Brak lub nadmiar takich bodźców skutkuje czesto trudnościami z wyciszeniem, koncentracją i samoregulacją.
c) sen i zasypianie
Trudności z zasypianiem mogą być generowane z wielu źródeł, ale również niewłaściwe przetwarzanie wrażeń sensorycznych może się do tego przyczyniać. Nadmiar wrażeń dotykowych, zapachowych czy też wzrokowych może skutkować przeciążeniem układu nerwowego i trudnościami z wyciszeniem.
d) karmienie i jedzenie
Poszukujac przyczyn problemów z jedzeniem należy wykluczyć wszystkie medyczne i psychologiczne czynniki. Należy wnikliwie przeanalizować złożone mechanizmy mogące mieć wpływ na kłopoty w tym zakresie. Mogą one wynikać już na początkowym etapie z braku koordynacji w zakresie ssania- przełykania -oddychania . Zaburzona synergia w tym zakresie dezorganizuje osiąganie i podtrzymywanie odpowiedniego poziomu pobudzenia poprzez ssanie, stopniowanie oddychania, a kiedy dziecko jest starsze , również gryzienie, miażdżenie i żucie. Wrażenia z tych czynności mają wpływ na hamowanie pobudzenia,a ich dezorganizacja podnosi pobudzenie.
Przyczyną problemów mogą być równiez nadwrażliwości na różne bodźce związane nie tylko ze strefą oralną- dotykowe, smakowe a nawet słuchowe i wzrokowe.
Wykonujemy codziennie 15-20 min ( ćwiczenia w asyście rodzica)
- Dziecko leży, przetoczenie po ciele dziecka dużej, małej piłki z umiarkowanym dociskiem-( x3)
- Chodzenie po linie, stopa za stopą ( może być woreczek na głowie, w rękach) -x 4 długości pokoju
- Łapanie, rzucanie piłki, turlanie, kopnięcie piłki, kopnięcie z zatrzymaniem, przeskok nad turlającą się piłką – (x 10)
- Skoki żabki, skoki raz na jednej raz na drugiej nodze –(x 10)
- Turlanie się –(x 5) pytamy czy nie kreci się w głowie
- Rzuty maskotką, piłką do celu, ( cel blisko, daleko)- (x 10)
- Transport maskotek, skarpetek, woreczków, na plecach w pozycji czworaczej-(x 8), długość pokoju
- Dłoń do kolana-(x 10)
- Zabawa w skałę, nie daj się ruszyć- pozycja siedząca, czworacza, stojąca(3 minuty)
- Wchodzenie i wychodzenie z koła hula-hop, unoszenie nóg wysoko ( x 5)
- Dziecko leży, przemasowanie dziecka makaronem
- Dziecko leży, przetoczenie po ciele dziecka dużej, małej piłki z umiarkowanym dociskiem-( x3)
- Ciągnięcie dziecka w kocu po podłodze, na brzuchu, na plecach, później dziecko próbuje samo się przemieszczać odpychając się rękami i nogami ( eskorta maskotek z jednego końca korytarza na drugi) kilka powtórzeń,
- Dziecko leży na plecach, przenosi stopami maskotki, woreczki, za głowę ( x15)
- Wskakiwanie do kałuży ( dziecko wskakuje na kolorowe kartki przyklejone taśmą do podłogi, zatrzymuje się na sygnał dźwiękowy, np. dzwoneczek)
- Przyczepianie spinaczami skarpetek do sznura ,
- Rzuty maskotką, piłką do celu, ( cel blisko, daleko)- (x 10)
- W poszewkę po kołdrze wrzucamy skarby, dziecko wchodzi do poszwy i je znajduje ( w tej zabawie pilnujemy cały czas dziecko )
- Marsz w miejscu i przekładanie małej piłeczki pod kolanem raz jednym raz drugim (x15)
- Odbijanie balona na tacy trzymanej oburącz ( x 20)
- Mocne przytulanie dziecka, zakręcamy dziecko w linę, prześcieradło i odkręcanie,
- Dziecko leży, przemasowanie dziecka makaronem, dociski rękami
Wybrane aktywności stymulujące układ dotykowy
- Dotykanie dłoni i przedramion materiałami o różnej fakturze, dziecko ustala swoje preferencje.
- Wkładanie rąk i nóg do kosza wypełnionego piłeczkami, klockami, mąką, kaszą, piórkami
- Szukanie ukrytych, drobnych przedmiotów w koszu, lub pojemniku, wypełnionym makaronem, grochem ryżem.
- Wyklejanie z plasteliny, ciastoliny leżącej ósemki.
- Dotykanie poszczególnymi palcami materiałów o różnych faktórach.
- Różnicowanie drapania ,szczypania, opukiwania, oklepywania.
- Stymulacja termiczna: stosowanie na przemian ciepłych i zimnych kompresów żelowych, lub butelek wypełnionych wodą na dłonie, stopy i stawy.
- Opukiwanie dłoni klockiem.
- Smarowanie dłoni i innych części ciała pianką do golenia.
- Kreślenie na plecach siedzącego dziecka ( plecy zaokrąglone wygięte w koci grzbiet) znaków, figur, cyfr, liter: najpierw dziecko wskazuje odpowiedz, mając wzory znaków przed sobą, później samodzielnie odtwarza rysunek na dużym arkuszu papieru.
- Wskazanie miejsca dotyku bez pomocy wzroku ( rodzic dotyka swoim palcem wierzchy dłoni, palców i przedramion dziecka).
- Rozpoznawanie rodzaju faktury bez udziału wzroku ( rodzic pociera dłonie, przedramiona lub stopy dziecka różnymi fakturami, a dziecko wskazuje użyta fakturę).
- Rozpoznawanie w woreczku drobnych przedmiotów codziennego użytku, dla starszych dzieci figur, liter.
- Wodzenie palcem po szlaczkach wykonanych np. z włóczki,
- Robienie kul z papieru o różnej fakturze ( papier gazetowy, śniadaniowy, folia, folia aluminiowa).
Ćwiczenia z zakresu przetwarzania bodźców płynacych z układu przedsionkowo- proprioceptywneg
- wyzwalanie pracy mięśni w trakcie czynności dnia codziennego np. poprzez - przepychanie, ciągnięcie czy przenoszenie różnych przedmiotów, rozwieszanie prania;
- zabawy w przepychanie ściany;
- kontrolowane upadki na materac i przepychanie się plecami, nogami czy rękami.
- skoki obunóż w miejscu, do przodu, do tyłu, na boki;
- przeskakiwanie z nogi na nogę;
- kołysanie się: na stojąco, w pozycji czworaczej, w siadzie skrzyżnym;
- przysiady i wstawanie;
- ślizganie się w kółko na brzuchu i na plecach;
- marsz z podnoszeniem i opuszczaniem głowy;
- marsz z wymachami rak i nóg;
- wbieganie i zbieganie ze schodów;
- przewroty w przód i w tył;
- skakanie na dmuchanym materacu;
- turlanie się po materacu w różnych kierunkach;
- skakanie na piłkach typu skoczki;
- zabawy związane z przepychaniem i siłowaniem;
- skłony, skręty i kręcenie głową;
- Turlanie sie po podłodze( zieniamy rodzaj podłoża: dywan, oc, wykładzina, karimata) z nogami wyprostowanymi i ułożonymi wzdłuz ciala.
- Ślizganie się na małym kocyku- dziecko leżąc na brzuchu odpycha sie rekami od podłogi
- Zabawy w przepychanie i siłowanie: dziecko i rodzic stykaja sie ze soba plecacmi, nogami, dłońmi
- masowanie w pozycji leżenia na brzuchu na miękkim podłożu, np. dużą piłką lub wałkiem z wyraznym naciskiem;
- w leżeniu na plecach dociskanie kolan do klatki piersiowej;
- mocne zawijanie po kąpieli w ręcznik z wyraźnym uciskiem na ciało;
- wycieranie ciała różnymi fakturami z naciskiem na skórę;
Ćwiczenia usprawaniające funkcje wzrokowe
- układanie figur w konturach
- nawlekanie koralików na sznurek
- dobieranie par/ gry memo
- klasyfikowanie przedmiotów wg wielkości, kształtu, barwy
- łapanie piłeczek plastikowym kubkiem
- przerzucanie woreczków z reki do ręki
- dostrzeganie różnic po zmianie układu trzech lub czterech przedmiotów
- nasladowanie ruchów dłoni, języka, całego ciała
- sekwencje tematyczne
- obserwowanie obrazków trójwymiarowych
Ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowe
- potrząsanie pudełkiem, w którym ukryte sa różne przedmioty i rozpoznawanie ich
- stukanie łyzczka w szklankę napełnioną woda w różnym stopniu
- zagadki dźwiękowe- uderzanie patykiem w rózne przedmioty np szklankę, garnek, stół i rozpoznawanie
- zabawy ortofoniczne- rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów zwierząt
- cmokanie/ kląskanie językiem
- wysłuchiwanie i odtwarzanie prostych struktur rytmicznych
-
wyklaskiwanie, wystukiwanie rytmu
Sensoryczne zabawy zadania dla całej rodziny
- Zawinięcie się w koce i zamieńcie się w naleśniki
- Wykonajcie wspólnie domową masę plastyczną i dobrze się bawcie
- Zasłońcie oczy bawcie się w rozpoznawanie zabawek i przedmiotów za pomocą dotyku i zapachu.
- Zasłońcie oczy bawcie się w rozpoznawanie jedzenia wyłącznie za pomocą smaku i zapachu
- Mocno się przytulajcie
- Ściągnijcie kapcie i skarpetki. Chodźcie boso po dywanie i podłodze
- Turlajcie się po podłodze
- Skaczcie raz na jednej raz na drugiej nodze
- Kręcie się jak bączki
- Przyłóż dłonie do dłoni mamy i się siłujcie
- Stwórzcie domową orkiestrę- wspólnie grajcie i śpiewajcie
- Stwórzcie domowy tor przeszkód
- Połóż się na kocu. Niech rodzice go zmienią w super huśtawkę
- Włączcie muzykę relaksacyjną połóżcie się i odpocznijcie
Ćwiczenia kształtujące obraz i schemat ciała oraz orientację przestrzenną
- Nazywanie i dotykanie ( poprzez klepnięcie otwartą i zaciśnięta dłonią, uciskanie, masowanie) poszczególnych części w obrębie ciała i twarzy.
- Rodzic podaje instrukcję, demonstruje próbę: pomasuj prawą ręką kolano, poklep się prawą ręką po głowie, poklep się prawą ręką w łokieć, skacz na jednej nodze, pomasuj się po brzuchu,
- Składanie z elementów modelu postaci,
- Wymienianie przedmiotów najpierw znajdujących się po prawej, a potem po lewej stronie, następnie na przemian po prawej in lewej stronie,
- Wykonywanie poleceń : podaj prawą rękę, tupnij lewą nogą, stań na prawej nodze.
- Rzucanie woreczków i piłeczek, maskotek według instrukcji : do góry, do tyłu, w lewo, w prawo, w dół,
- Dotykanie i poruszanie prawymi i lewymi częściami ciała,
- Patrzenie w kalejdoskop według instrukcji : prawa ręka prawe oko, lewa ręka lewe oko, prawa ręka lewe oko,
- Poruszanie określonymi częściami ciała : pomachaj prawą ręka, skacz na lewej nodze, pociągnij się za prawe ucho prawą ręką, porusz głową,
- Wrzucanie woreczków, piłeczek, maskotek do kosza ustawionego przed dzieckiem , zgodnie z instrukcją : prawą rękę dwa woreczki, lewą ręką jeden worek,
- Poruszanie się według instrukcji : zrób dwa kroki do przodu, trzy kroki do tyłu, jeden krok w prawo, ( można wykorzystać plansze do gry twister)
- Zabawa w lustro – powtarzanie ruchów drugiej osoby,
- Określanie ułożenia ciała w przestrzeni w oparciu o rysunek lub model postaci : na której nodze chłopiec ma but, na której ręce dziewczynka nosi rękawiczkę, stań ja chłopiec na rysunku itp.
- Imitowanie ruchem czynności i różnych rodzajów chodu : skacz jak żaba, jak chodzi słoń, jak wrzuca się piłkę do kosza, jak się dyryguje orkiestrą, itp.
- Odnajdywanie drogi w labiryncie za pomocą wzroku, śledzenie wzrokiem plątaninek.
Ćwiczenia obręczy barkowej
- wszystkie ćwiczenia , ruchy tzw. Rozmachowe : dzieci maszerują po kole, mogą stać w miejscu, machają rękami do przodu, tyłu, naprzemiennie, do boku,
- zabawy typu wkręcanie żarówek, strzepywanie kropelek wody, szumi las
- odbijanie balona, nie pozwól mu upaść
- dzieci mogą stać, siedzieć w kole i podają sobie misia, piłkę górą, bokiem, dołem
- dzieci siedzą tyłem do siebie ( stykają się plecami) podają sobie woreczek, misia , piłkę- górą, bokiem z lewej do prawej,
- przedkładanie woreczka z ręki do ręki,
- ćwiczenia z laską gimnastyczną- unoszą ją wysoko go góry i opuszczają kilka razy
- laska gimnastyczna w dłoniach ręce w górze i wersja zabawy szumi las,
- pajacyki z klaśnięciem nad głową, pełzanie, czołganie, czworakowanie, pająki
- podrzucanie do góry szarfy bądź delikatnego materiału- woal i obserwowanie jak upada
- zabawa w konika- dziecko trzyma laskę gimnastyczną za plecami , szarfę i biega jak konik podnosząc wysoko kończyny dolne
- dzieci naśladują samoloty, jaskółki, bociana, wycieraczki samochodowe, pszczoły ( najlepiej w oparciu o pokaz)
- dzieci odganiają muchę, komara, osę,
- zabawa typu dzieciaki naśladują zwierzaki: pies, kot, żabkę,
- rzucanie woreczkiem do koła, lub kto rzuci dalej,
- dziecko siedzi po turecku i ma po swojej lewej stronie kilka woreczków i przenosi je prawa ręką na stronę prawą, i analogicznie na odwrót, inna wersja – za plecami dziecka leży kilka woreczków i przekłada do przodu raz jedna ręką raz drugą,
- zbijanie baniek mydlanych ,
- można przyczepić folię do ściany i dzieci malują po ścianie rękami, ,mogą być farby bądź pianka do golenia,
- turlanie piłki w parach,
- czworakowanie, pełzanie turlanie, wszystkie zabawy w pozycjach niskich,
- krążenia ramionami- ręce wyciągnięte na boki i kręcimy kółeczka, małe, średnie, duże
- robimy falę rękami w powietrzu ( od lewej do prawej i na odwrót,
- rysowanie palcem wskazującym w powietrzu ; lasek, ślimaków, kół, kresek, ósemek,
- rysowanie w powietrzu oburącz- kółek, ósemek
- zaciskanie i otwieranie pięści,
- podnoszenie rak w górę i swobodne opuszczanie
- toczenie piłki kijkiem po slalomie,
- toczenie małej piłki po ścianie, dużej , średniej- stopniowanie trudności,
- walka na poduchy,
- upuszczanie i podnoszenie woreczka
- rzucanie piłeczka, woreczkiem do góry,
- zakręcanie, odkręcanie nakrętek
Ćwiczenia równoważne
- W leżeniu na materacu, belce lub wałku terapeutycznym: stawianie oporu przy próbach zrzucenia.
- Chodzenie na czworakach po miękkiej powierzchni, na przykład po dmuchanym materacu.
- Chodzenie na czworakach z obciążeniem na plecach, na przykład z materacykiem wypełnionym ryżem, żołędziami lub kasztanami.
- Chodzenie po powierzchniach o różnej fakturze (na przykład po materacu, kocu, karimacie, matach do masażu stóp, wycieraczkach o różnej fakturze folii z pęcherzykami).
- Huśtanie dziecka na wyprostowanej nodze.
- Dotykanie części ciała podczas stania na mało stabilnej powierzchni (na przykład na dmuchanym materacu).
- Stanie w pozycji bociana i jaskółki.
- Chodzenie z woreczkiem na głowie do przodu, do tyłu, na boki.
- Chodzenie po kamieniach.
- Chodzenie po rozłożonej na podłodze linie oraz wzdłuż toru wyznaczonego przez linki.
- Chodzenie po ósemce i wyznaczanie krokami konturów figur.
- Chód stopa za stopą do przodu i do tyłu ( z otwartymi i zamkniętymi oczami).
- Chodzenie na stopach dorosłej osoby.
- Stanie w bezruchu w wybranej pozycji przed lustrem (zabawa w posąg).
- Chodzenie po ławeczce gimnastycznej do przodu, do tyłu; zrzucanie nogami woreczków.
- Wychylanie do przodu i do tyłu dziecka siedzącego okrakiem na piłce (przytrzymywanego za kolana).
- Przetaczanie na boki dziecka siedzącego okrakiem na piłce i kontrolowanie, aby głowa odchylała się w przeciwną stronę niż tułów.
- Kołysanie za biodra (później za barki) na boki, do przodu i do tyłu dziecka, które stara się utrzymywać równowagę w klęku podpartym.
- Popychanie za barki i biodra dziecka, które próbuje utrzymywać równowagę w lekkim rozkroku na całych stopach.
- Popychanie na boki opartego na przedramionach dziecka, które próbuje utrzymać równowagę podczas leżenia na brzuchu.
- Siedzenie na deskorolce i odpychanie się nogami od ściany.
- Ćwiczenia na talerzach gumowych i innych rodzajach równoważni, powierzchni niestabilnej
- Utrzymywanie równowagi podczas stania przy drabinkach, stołu na wałku kuchennym.
Ćwiczenia mięśni postruralnych
Filmy z propozycjami zabaw z zakresu integracji sensorycznej do wykorzystania w domowym zaciszu:
https://www.youtube.com/watch?v=A6iT0wdOsKk
https://www.youtube.com/watch?v=rxakUr_sHWM
Przykłady ćwiczeń stymulujących zmysł powonienia i smaku
- nie zmuszaj dziecka do jedzenia
- zaproponuj kilka nowych pokarmów- NAJPIERW DO ZABAWY
- nie należy wprowadzać od razu całej gamy pokarmów, ale stopniowo ją zwiększać
- rób masaż okolicy facjalno- oralnej w kolejności: policzki, skronie, broda, okolice ust
- głaskanie ugniatanie opukiwanie poszczypywanie
- obrysuj wargi palcem, kostką lodu
- dotykaj zimnymi / ciepłymi np. butelkami z wodą
- używaj elektrycznej elektrycznej szczoteczki do zębów i dziąseł
Sensoryczne zabawy dla całej rodziny (galeria zdjęć)
1. Gra, można zmodyfikowac dowolnie, wedle uznania, potrzebne tylko pionki i kostka - patrz Galeria zdjęć
2. Bańki XXL do zrobienia w domu
przepis:
- woda destylowana ( bańka 5 litrowa)
- płyn do mycia naczyć mała butelka ( nie jest to reklama , najlepszy Ludwik lub fairy)Nie może byc balsam
- gliceryna 5 łyżeczek
- proszek do pieczenia 2 łyżeczki
- guma guar, nie jest niezbędna
Płyn należy odstawić nawet na dzień i można sie bawić.
Jeeżli nie masz patyków można wykorzystać sznurowadła i patyki, a nawet wieszak do ubrań
ZABAWY WSPOMAGAJACE INTEGRACJE SENSORYCZNA DZIECKA
KELNER
Opis zabawy:
Dziecko utrzymuje tacę, na której układamy dwa woreczki z grochem. Zadaniem dziecka jest przejść slalomem miedzy ustawionymi pachołkami, trzymając tacę na całej dłoni jednej ręki. Woreczek nie może spaść z tacy.
Cele:
- usprawnienie równowagi,
- usprawnianie koordynacji wzrokowo- ruchowej,
- rozwijanie układu przedsionkowego
Zdobyte umiejętności:
- biega, omijając przeszkody,
- skupia się na wykonaniu zadania,
- rozumie polecenia
- utrzymuje prawidłowe napięcie mięśniowe,
MASZYNA DO SZYCIA
Opis zabawy:
Na dywanie przyklejamy taśmę, po obu jej stronach rozkładamy symetrycznie kolorowe krążki( po jednej stronie np. niebieskie, a po drugiej czerwone). Prosimy dziecko o przejście trasy po oznaczonych miejscach krokiem naprzemiennym, następnie przeskakując obunóż na kolejne krążki.
Cele:
- usprawnianie koordynacji wzrokowo- ruchowej,
- usprawnianie równowagi,
- rozwijanie układu przedsionkowego,
- ćwiczenie propriocepcji,
Zdobyte umiejętności:
- skupia się na wykonaniu zadania,
- rozumie polecenia,
- utrzymuje prawidłowe napięcie mięśniowe
Ćwiczenia sensoryczne stymulujące : ogólną koordynację ruchową, reakcje równoważne, propriocepcje ( czucie głębokie), utrzymanie poziomu równowagi statycznej :
- Utrzymanie równowagi podczas stania na dysku, w rękach dziecko trzyma balon, piłkę, laskę gimnastyczną, może przenosić nad głowę,
- Przenoszenie ciężaru ciała z nogi na nogę,
- Utrzymanie równowagi podczas stania raz na jednej nodze, raz na drugiej, na szerokiej podstawie ( szeroko rozstawionych kończynach dolnych), mierzymy czas,
- Utrzymanie nieruchomej pozycji w klęku, siadzie skrzyżnym, z rękami skrzyżowanymi na klatce piersiowej, opartymi o uda, wyciągniętymi w bok i przed siebie
- Kucanie i wstawanie – dziecko trzyma się za ręce z rodzicem,
- Stanie na dysku, równoważni, pochyłej powierzchni, i łapanie piłki rzucanej przez rodzica,
- Marsz w miejscu,
- Utrzymanie równowagi – stanie z piłką dmuchaną uniesioną nad głową w wyciągniętych rękach
- Chodzenie po wąskim, prostym, krętym torze,
- Skakanie obunóż,
- Chodzenie po kamieniach,
- Chodzenie po desce i zrzucanie raz jedna stopą, raz drugą maskotek leżących na desce,
- Rzucanie do kosza piłeczek, podawanych raz z lewej strony, prawej, tyłu, przodu
Miłej zabawy
żródło: Bożena Ordowska- Szlachcic "Terapia integracji sensorycznej,ćwiczenia usprawniające bazowe układy zmysłowe i korygujące zaburzenia planowania motorycznego", Centrum Integracji Sensorycznej tomy 2-4, Elżbieta Wieczór,Jacek Szmalec, Grzegorz Burzy " Terapeutyczne zabawy w integracji sensorycznej", Bożena Ordowska- Szlachcic " Integracja Sensoryczna w autyźmie".