CERTYFIKATY

           

Aktualności
BIP
PARTNERZY

MIASTO ZĄBKI

 Znalezione obrazy dla zapytania radio dzieciom

  Znalezione obrazy dla zapytania chronimy dzieci logo

Program adaptacyjny

W naszym przedszkolu realizujemy PROGRAM ADAPTACYJNY. A oto Kilka cennych rad i wskazówek dotyczących adaptacji, z którymi warto się zapoznać!

Pierwszy dzień w przedszkolu jest ogromnym przeżyciem nie tylko dla  dziecka ale również ( czasami może nawet bardziej) dla dorosłych. Co możemy zrobić aby obie  strony były mniej zestresowane i nie lękały się tak bardzo czekającej ich nowej sytuacji? Tego jak będzie przebiegać proces adaptacji pociechy nie da się przewidzieć w 100%. Jednak rodzic może pomóc w przystosowaniu się do nowego otoczenia.

Zanim rozpoczniesz rok przedszkolny...

1.Zadbaj o budowanie klimatu akceptacji i pozytywnego nastawienia do przedszkola.

O powodzeniu procesu adaptacji w dużej mierze decyduje nastawienie dorosłych. Maluch na podstawie zasłyszanych rozmów rodziców na temat przedszkola buduje swój obraz tego miejsca i tego jak sobie w nim poradzi. Sprzyjające adaptacji jest myślenie, że pójście do przedszkola to kolejny etap życia dziecka, w którym będzie ono mieć szansę rozwijać nie tylko swoje umiejętności społeczne oraz samodzielność, ale tez pozna wiele ciekawych sposobów poznawania świata i spędzania czasu. Z takim nastawieniem dużo łatwiej odnaleźć się w nowym miejscu.

2. Oswajaj dziecko z przedszkolem.

Opowiadanie swoich historii z własnych przeżyć przedszkolnych ( oczywiście tylko te o pozytywnym zabarwieniu) SA dla dziecka niezwykle przekonywujące. Pomocne jest czytanie książek, oglądanie bajek, których akcja toczy się w przedszkolu, zabawy w przedszkolu. Bardzo ważne jest uczestnictwo w zajęciach adaptacyjnych organizowanych przez przedszkole. Dziecko ma okazję poznać miejsce, w którym będzie spędzać przecież dużą część dnia, no i zaznajomić się z paniami.

3. Wdrażaj do samoobsługi.

Pierwszy rok pobytu w przedszkolu jest czasem na doskonalenie umiejętności samoobsługowych, jednak ich nauka powinna wcześniej wprowadzona być w domu. Powinno więc umieć jeść samodzielnie, umyć raczki, korzystać z toalety czy też porządkować zabawki. Ma to duże znaczenie dla dziecka, niweluje dodatkowy stres i dyskomfort.

4. Organizuj kontakty z innymi dziećmi.

Przebywanie w grupie dla wielu trzylatków jest nowym doświadczeniem, wymagającym umiejętności przystosowania się do gwaru, hałasu szybko zmieniających się sytuacji, oraz obowiązujących reguł, często nieco odmiennych od tych, które obowiązują w domu. Łatwiej zaakceptować je dzieciom, które wcześniej miały okazję zapoznawania się z rówieśnikami, dzielenia się zabawkami, czekania na swoją kolej, współdziałanie w zabawie. Dlatego warto zadbać aby kontaktów z innymi dziećmi było jak najwięcej.

5. Zorganizuj dzień w sposób zbliżony do planu przedszkola.

Są to z reguły: stałe pory posiłków, czas na zabawę, spacer, odpoczynek po obiedzie.

6. Przyzwyczajaj dziecko stopniowo do rozłąki.

Rozstanie z rodzicami  łatwiej  akceptują te  dzieci, które maja w tym zakresie pewien trening.  Rozumieją ,że zniknięcie rodzica z pola widzenia nie jest na zawsze a zabawa z innymi dorosłymi też sprawia frajdę.

A GDY NADEJDZIE TEN PIERWSZY DZIEŃ...

· Pamiętaj o pozytywnym nastawieniu i dobrym humorze. Staraj się nie okazywać dziecku swojego niepokoju.

· Pozwól na zabranie ulubionej maskotki dla poczucia bezpieczeństwa, jeśli tego potrzebuje.

· Przypomnij maluchowi kiedy po niego przyjdziesz (określ czas w sposób konkretny, dla dziecka zrozumiały np. po obiedzie, po podwieczorku)

· Od pierwszego dnia przyzwyczajaj do rytuału pożegnania, nie przeciągaj rozstania.

· Jeśli rozstania są trudne lepiej zaangażować do odprowadzania inną znaną osobę dziecku.

BĘDĄ MIJAŁY DNI, TYGODNIE A POTEM NIE WIADOMO KIEDY MINĄ KOLEJNE MIESIACE I NIEPOKOJE Z ADAPTACJĄ DO PRZEDSZKOLA USTĄPIĄ INNYM, PRZYJEMNIEJSZYM ODCZUCIOM, KTÓRYCH CIĄGLE DOSTARCZAJĄ  RODZICOM ICH POCIECHY.



« powrót